Mi a DSZIT terápia?

A Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia neuropszichológiai, idegtudományi kutatásokkal megalapozott elméleti háttérre épülő terápiás módszer.  Mozgásterápiás forma, melynek célja az idegrendszer integrációs, fejlődési folyamatainak elősegítése, támogatása. A szenzoros integrációs terápia módszere és elméleti háttere Anna J. Ayres, amerikai pszichológus és foglalkoztatásterapeuta nevéhez köthető, aki eredetileg tanulási- és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek számára dolgozta ki módszerét. Azóta szélesedett az életkori övezet és a problémakör, melyben segítséget nyújthat a terápia.

Érzékszerveink számos információt kapnak a külvilágból és a testünkből (például látási, hallási, tapintási, íz és illat, egyensúlyi ingerek, izmok és ízületekből, első szervekből érkező ingerek), mely ingerek feldolgozása és integrációja alapvető feltétele a reakcióink megtervezésének, a viselkedésszervezésnek, a környezethez való alkalmazkodásnak, az önszabályozás fejlődésnek. 

Szenzoros integráció zavar esetén ebben az integrációs folyamatban tapasztalható lassabb vagy atipikus fejlődés, mely különböző, az életkori elvárásoktól eltérő – pl.: tanulási, mozgáskoordinációs, beszédfejődési, önszabályozási, viselkedési, figyelem-koncentrációs – fejlődési nehézségekben nyilvánulhat meg. A szenzoros integrációs zavar más diagnózisok tüneti képében is gyakran megjelenik (pl.: autizmus, ADHD, dyspraxia) melyek terápiájában szintén hatékonyan alkalmazzák ezt a módszert.

Anna J. Ayres

1920-1988

  A szenzoros integrációs terápia elméletének kidolgozója, A. J. Ayres (teljes nevén Dr. Anna Jean Ayres Baker) évtizedeken át foglalkozott olyan gyerekekkel, akiknek különböző tanulási és viselkedéses nehézségei, zavarai voltak. Ayres feltételezte, hogy problémáik egyik legfontosabb oka az érzékszervi ingerek és a mozgásos válaszok szervezésének, tervezésének akadályozottsága. Elméleti és gyakorlati munkássága egyaránt sok szakember érdeklődését keltette fel, s elősegítette több, ezeken az alapokon építkező terápiás irányzat kialakulását. Az Ayres által kidolgozott szenzoros integrációs terápia ugyanakkor az évek során annyira összefonódott az ő személyével és munkásságával, hogy gyakran csak leegyszerűsítve, „Ayres terápia”-ként emlegetik. Ez a terápiás forma az elmúlt évtizedekben nagyon sok gyermeknek adta meg a fejlődés lehetőségét.

Kiknek ajánljuk a DSZIT terápiát?

  • 2-9 éves korú gyerekeknek
  • koraszülöttség esetén
  • az idegrendszeri fejlődésben megkésett,
  • fejlődésében megkésett (pl.: beszédfejlődésben megkésett)
  • Túlérzékenység szenzoros ingerekre, felfokozott, intenzív reakciók pl.: hallási, látási, tapintási, egyensúlyi ingerekre. Akiket a túl sok zaj, túl sok inger, érintés erős szorongással tölt el, vagy felzaklat, vagy akár nehézségeket okoz a napi rutin (pl.: étkezés), a családi élet vagy a közösségi beilleszkedés terén.  
  • Csökkent érzékenység szenzoros ingerekre, csökkent reakciók pl.:hallási, látási, tapintási, egyensúlyi ingerekre.
  • Mozgáskoordinációban (nagy- ill. finommozgás, grafomotoros készség) kortársainál ügyetlenebb, ha az egyensúlyozás nehézséget jelent számára.
  • Akik bátortalanabbak, nehezen kapcsolódnak kortársaikhoz, nehezen illeszkedik a közösségbe
  • Viselkedés-szabályozása nehézségekbe ütközik: tervezés nélkül, túl hamar belekap egy feladatba, nehezen alkalmazkodik új helyzetekhez, túl gyorsan frusztrálódik, indulatait nehezen kezeli
  • tanulási- ill. magatartási nehézségekkel küzd
  • Figyelem-koncentrációs nehézséggel, aktivitásszabályozási problémákkal küzd,(hiperaktív) gyermekek számára
  • Autizmussal élő gyerekek számára.

Hogyan segít a DSZIT terápia?

  • Fejleszti a a testsémát, a saját test érzékelését, az egyensúlyérzéket, a saját test erőhasználatának, térbeli mozgásának kontrollját, nagymozgás koordinációt.
  • Fejleszti az érzékelés csatornák integrációját, a két agyfélteke közötti összehangolt kapcsolatot, mely a tanulási-megismerési folyamatok alapja.
  • Fejleszti a tér, az irány és a formaészlelést.
  • Fejleszti a finommotorikát.
  • Fejleszti a figyelem-koncentrációt.
  • Elősegíti, hogy fejlődjön az önszabályozás,  viselkedés-szabályozás.
  • Elősegíti, hogy megerősödjön a szabálytudat.

Mennyi ideig tart egy foglalkozás?

Egy alkalom 50 perc. Minden gyermek fejlődési üteme egyéni, ezért érdemes türelemmel lenni feléjük.

Milyen korosztálynak szól? Egyéni vagy csoportos a foglalkozás?

A DSZIT terápia 2-9 éves gyerekeknek szól. Egyéni és kiscsoportos (maximum 4-6 fő) formában történhetnek. Hogy melyik forma javasolt gyermekének, azt a terapeuta határozza meg egyénileg.

Mennyibe kerül a DSZIT terápia?

Ára/alkalom: 5000. – Ft

időtartama: 50 perc

Ára/alkalom: 8000. – Ft

Időtartama: 50 perc

Ára/alkalom: 4000. – Ft

A csoportos  foglalkozások havi bérlettel látogathatóak, melyeket a hónap alkalomszámai határoznak meg.

Időtartama: 50 perc

Ára/alkalom: 8000. – Ft

Hogyan lehet jelentkezni?

A terápiát minden esetben diagnosztikus felmérés előz meg, mely tanácsadással zárul. Az Atlasz Gyógyközpont oldalán online időpontfoglalással ill. emailben kérhet időpontot.
Scroll to top